Zakelijke gegevens Walter
Voor publicaties van/over Walter, of voor CV's scrol naar onder.
Actuele functies
Walter is eigenaar / oprichter van B4U. Bureau voor:
Advies | Coaching |Management | Bestuur | Governance | Toezicht | Interim | Training | Onderzoek
Hier heeft hij zijn professionele (neven)activiteiten in ondergebracht en uitgebreid.

Daarnaast is Walter:
Als ambassadeur verbonden aan Het Staatshuys, platform voor innovatie van overheid en samenleving,

Lid van het bestuur/toezichthouder van het Isendoorncollege,

Voorzitter van de Raad van Toezicht bij De Passerel,

Voorzitter Rekenkamercommissie Gemeente Deventer,

Coach en trainer bij De Vuurplaats,

Corporate consultant bij Buziness Dezingn,

Management Consultant bij Fit2Swarm,

Trainer en adviseur bij Segment,

Voorgaande functies

Gedurende 2015 en 2016 vervulde Walter de functie van Algemeen Directeur van Drechtwerk.
Drechtwerk is de regionale Sociale Werkvoorziening van de 6 de Drechtstedengemeenten. Hij was eindverantwoordelijk voor de 6 bedrijven (Groen, Horeca/Catering, Leerwerkbedrijf, Electronica, Facilitair, Concern) met een omzet van zo'n € 55 miljoen en zo'n 1.700 medewerkers.
Naast de verantwoordelijkheid voor de medewerkers, de totale bedrijfsvoering en resultaten, als specifieke opdracht om de transitie van het bedrijf vorm te geven. Vanuit visie en binnen de nieuwe werkelijkheid van de Participatiewet het bedrijf terug te brengen naar een payroller voor de SW. En tegelijkertijd toekomstbestendige constructen te vinden voor de continuďteit van het werk voor de collega’s. Primair in de reguliere markt en maatschappij.
Tevens het leerbedrijf om te vormen tot een participatiebedrijf met als doel zoveel mogelijk mensen mee te laten doen aan de samenleving. Daarnaast ging hij aan de slag met de samenwerking tussen de bedrijven van Drechtwerk en het bedrijfsleven en andere partners.
Deze functie was, naast de eindverantwoordlijkheid voor het going concern, gericht op de transitie van het bedrijf, en daarbij opheffing van zijn functie. De transitie is zodanig gerealiseerd dat hij per 31 december 2016 afscheid heeft kunnen nemen.

Walter was vanaf september 2010 tot 1 januari 2015 als MT-Lid werkzaam bij de Sociale Dienst Drechtsteden. De SDD is de grootste regionale sociale dienst van Nederland en 1 van de 6 zusterorganisaties in de gemeenschappelijke regeling Drechtsteden (inwonergebied van zo'n 260.000 inwoners, omzet € 220 miljoen, ± 300 medewerkers).
Vanaf september 2010 als "Manager Middelen / Controller" verantwoordelijk voor:
Vanaf 1 januari 2012 t/m 15 juni 2013 in de rol van "Manager Middelen & Backoffice / Controller" is hij tevens verantwoordelijk voor de dan nieuw gevormde Back-office van de hele organisatie. Een totale groep van zo'n 130 mensen.
De Back-office is verantwoordelijk voor alle administratieve afhandelingen van de producten van de SDD, Reďntegratie, Participatie, Bijstand, Minimabeleid, WMO en Schuldhulpverlening.
Vanaf 1 februari 2013 stapte hij over naar de rol van "Manager Frontoffice Werk & Inkomen". Daarin is hij verantwoordelijk voor:
-
2 afdelingen Frontoffice Werk & Inkomen
-
De "Afdeling" BaanBrekend Drechtsteden (samenwerkingsverband met Randstadgroep Nederland)
-
Preventie, intake, re-integratie, participatie en begeleiding naar werk van werkzoekenden en uitkeringsgerechtigden.
-
De werkgeversdienstverlening en matching vacatures
-
De samenwerking met partners in zorg en werk.
-
Integratie (voormalige) WSW-onderdelen vanuit Drechtwerk
Tussen 1 februari en 15 juni bleef hij, in afwachting van opvolging in zijn vorige functie, voor beide functies (eind)verantwoordelijk.
Voor meer informatie over de SDD klik op het logo.

Walter was vanaf 1 februari 2006 tot eidn 2010 werkzaam bij BMC te Amersfoort. BMC is een toonaangevend bureau voor advies, verandermanagement, coaching, training etc. in (semi-) overheidsland. Walter beweegt zich vanuit het gebied van bedrijfsvoering op het snijvlak van bestuur en organisatie en richt zich daarbij op strategische sturing en op ontwikkeling van mensen en organsaties daarbij.
Voor meer informatie over BMC klik op het logo.
Daarnaast was hij tot medio 2012 voorzitter van de rekenkamercommissie van de gemeente Zeist
en was hoofddocent bij SBO (Studiecentrum voor Bedrijf en Overheid).
En incidenteel actief als adviseur en trainer onder eigen naam

Zie desgewenst voor nadere info Linked-In of onderstaande CV's
Curriculum Vitae

Compact Curriculum Vitae W.H. Bak QC/AC MBA
Uitgebreid Curriculum Vitae W.H. Bak QC/AC MBA met persoonsschets, resultaten en orientatie 2017
De titel QC is de registertitel van Qualified Controller welke is verbonden aan de HOFAM, de 2 jarige post HBO controllersopleiding van de nederlandse vereniging voor management; het Nivé
De titel AC staat voor de registertitel Accounting manager Controller. Deze wordt op grond van gekwalificeerde opleidingen en voldoende managementervaring op het gebied van financieel management en controlling verstrekt door de Stiching Register AC. Aan het dragen van deze titel zijn een aantal kwaliteitseisen verbonden waarbij men tevens is gebonden aan een gedragscode. Bekijk de gedragscode
De titel MBA staat voor de internationale registertitel Master of Business Administration (Het engelse Administration betekent Bestuur, géén administratie) welke is verkregen na de MBA studie aan de Busines School Nederland (BSn) Te Buren (www.bsnnederland.nl)
Publicaties
“De waterval of de Zonnewijzer, Ambtelijke techniek versus bestuurlijke meerwaarde programmabegroting”, TPC, Tijdschrift voor Public Governance, Audit & Control, Jaargang 7, nummer 6, december 2009.
“Bestuur in Crisistijd. Verantwoord begroten gericht op (maatschappelijke) ambities”, Raadsledennieuws, Jaargang 8, nummer 5, oktober 2009.
“Oude waarden, goud(en) waard(en)”, Tijdschrift Controlling, 19e jaargang, nummer 4, april 2004.
"Commissievoorzitter in beeld. Walter Bak van de Rekenkamer Bijdragen aan de ontwikkeling en het functioneren van de gemeente Zeist”. Van ’t Rond/Nieuwsbode woensdag 19 januari 2011.
Interview met Walter over zijn visie op de ontwikkeling van de sociale dienst(en). Door Total Identity, 15 maart 2013.
"Interview met Walter over bezuinigingen en sturing bij de Sociale Dienst Drechtsteden". Door MCA, het vak-tijdschrift voor financial executives, accountans en registercontrollers, 23 april 2013.
"Een dag naast de schoenen van Walter Bak" Verslag van een dag meelopen met Walter. WIJ (personeelsblad Sociale Dienst Drechtsteden), nr 2 juli 2013.
"Winst en Participatie hand in hand?!". Rondetafelgesprek over Participatiewet en voordelen voor werkgevers in "Slagkracht", het magazine van "Werkgevers Drechtsteden". December 2014.
"Nieuwe directeur moet Drechtwerk omvormen", Interview met Walter in "Dordt Centraal" 21 november 2015
Vermelding "Binnenlands Bestuur" 5 december 2014 bij overstap Walter van Sociale Dienst Drechtsteden naar Drechtwerk.
"Afscheid van Walter Bak". Afscheidsinterview met Walter bij vertrek als MT-lid SDD naar Algemeen Directeur Drechtwerk. WIJ, Personeelsblad Sociale Dienst Drechtsteden, december 2014.
"Sturen in een veranderende context". Artikel in FAMO nieuwsbrief december 2015 over de veranderingen voor de sturing van (publieke) organisaties in de dynamiek en paradigmaverschuivingen van vandaag de dag.
"Slimme oplossingen in het sociaal domein" (of uitgebreidere originele kopij). Artikel in FAMO nieuwsbrief september 2016 over de (benodigde) innovaties en paradigmashifts in het sociaal domein.

Walter is ook te vinden op Linked-In.
|